Det finns många exempel på företag som varit världsledande men som plötsligt “tappat bollen” och blivit irrelevanta. Kodak var först med att ta fram en digital kamera men tjänade så mycket pengar på fotopapper och kemi att man inte ville såga av den gren man satt på. Digitaliseringen var inget hot eller så bedömde man att kostnaden för förändring strukturellt och mentalt var större än det potentiella hotet, snacka om “Kodak moment”

Ledningen från Facit hade naturligtvis sett ett antal elektroniska miniräknare men tyckte detta var “leksaker” som aldrig skulle kunna konkurrera med deras gedigna mekaniska räknare.

Hur tror du att Nokia och Ericsson som var världsledande på mobiltelefoner bedömde hotet från Apples iPhone?

I modern tid finns också ett antal exempel som har förändrat branscher, kanske inte över en natt men på oerhört kort tid. Tänk t ex på Uber, taxiföretaget som inte äger några egna bilar utan bara förmedlar själva transporttjänsten på ett helt nytt sätt. Air BnB som säljer övernattningar utan att äga en enda säng, Alibaba, världens största ehandelssajt som inte har några egna lager. Det som är gemensamt för dessa företag är att de har dragit nytta av digitaliseringen.

Ett annat exempel är Tesla, elbilstillverkaren som många framför allt inom den traditionella bilindustrin har avfärdat. Bob Lutz, tidigare hög chef inom GM och med lång bakgrund inom industrin säger bland annat:

“Tesla’s showing all the signs of a company in trouble: bleeding cash, securitized assets, and mounting inventory. It’s the trifecta of doom for any automaker, and anyone paying attention probably saw this coming a mile away.

Tesla gör allting fel, GM gör allting rätt, hundra års erfarenhet av biltillverkning måste slå entusiasm och vilja varje gång, eller?

Jag är inte så säker på det, och det är egentligen av två anledningar:

För det första drar Tesla nytta av digitaliseringen. De säljer inte bara en bil utan de bygger en hel upplevelse kring köpet och ägandet av bilen. Du får en app till din telefon så att du hela tiden via GPS kan se var bilen befinner sig, du kan låsa och låsa upp dörrar, öppna takluckan. Du kan till och med konfigurera och beställa din bil direkt på nätet: Prova själv här!

Om du har ett kreditkort kan du lägga handpenningen på 17 000:- för en Tesla P85 med fyrhjuldsdrift för leverans om några månader utan att behöva besöka en enda återförsäljare.

Den andra anledningen är att ett företag som är nystartat börjar med ett vitt papper. Man har inte någon historik, infrastruktur, kulturell eller teknisk skuld som man måste ta hänsyn till. Man har inte heller byggt upp en tungrodd organisation med processer, mellanchefer och byråkrati som gör att beslut kan ta oändligt lång tid. Man behöver bara skaffa de resurser som man absolut behöver för tillfället och tillverka det som efterfrågas just nu i takt med försäljningen. Man behöver inte bygga bilar bara för att hålla fabriker igång av politiska skäl eller för att utnyttja resurser eller göra av med lager av delar.

Vilket företag tror du har störst möjlighet att parera förändringar när det gäller marknaden, kundbeteende och konkurrenters agerande, GM eller Tesla?

Linus Malmberg från Cordial (www.cordial.se) höll en mycket intressant presentation där han talar om digitaliseringens kraft och hur det påverkar företag. Seminariet heter “The tipping point” och du kan se det här. 

Se gärna seminariet och fundera därefter på:

  • Vad kan du göra för att ditt företag inte skall bli irrelevant?
  • Hur kan du dra nytta av digitaliseringen för att vara relevant för dina kunder i framtiden?
  • Finns det ett “Kodak Moment” i ditt företag?
  • Räcker det att vi fortsätter leverera det våra kunder förväntar sig idag eller borde vi tänka på var våra kunder kommer befinna sig imorgon?